Promosi

Tuesday 19 March 2013

Manifesto yang Diiktiraf bukan Janji

Benarlah sepertimana kata Menteri Besar Selangor bahawa Manifesto mereka bukanlah janji yang perlu ditunaikan. Lupakan kita kepada satu kenyataan yang dikeluarkan oleh mereka bahawa mereka akan mengurangkan kakitangan awam apabila mereka berjaya memerintah negara. Dengan kata lain ramailah kakitangan awam yang akan diberhentikan. Tapi berlainan pula dengan Manifesto baharu mereka, terpampang jelas tajuknya:



1 JUTA PELUANG PEKERJAAN BARU UNTUK RAKYAT

Lambakan buruh asing dalam pasaran tenaga kerja tempatan menyebabkan sejumlah 2 juta pekerjaan kini dikuasai oleh buruh asing. Kesannya, rakyat Malaysia tidak berpeluang untuk bekerja di dalam sektor perladangan, pembinaan dan perkhidmatan khususnya. Pakatan Rakyat akan memperkenalkan program bersepadu untuk memastikan 1 juta peluang pekerjaan baru dibuka untuk rakyat Malaysia dalam sektor-sektor ini dengan mengurangkan 1 juta buruh asing secara berperingkat menjelang tahun kelima memegang tampuk kuasa.

Cuba kita fikir dengan akal yang waras, apakah sebabnya tenaga kerja dari luar dibawa masuk ke negara kita? Tanyalah anak-anak muda kita, mahukah mereka bekerja sebagai buruh di dalam sektor perladangan, pembinaan dan perkhidmatan dengan upah yang diberikan oleh majikan sekarang? Anak-anak muda kita sekarang kebanyakannya hanya mahukan kerja yang senang dengan gaji yang mahal. Disebabkan kurang sambutan terhadap pekerjaan tersebut maka kerajaan terpaksa mengambil inisiatif membawa masuk buruh dari luar negara bagi menjana dan merancakkan sektor-sektor tersebut. Adakah mereka bercadang untuk menempatkan kakitangan awam yang diberhentikan di sektor perladangan, pembinaan dan perkhidmatan? kalau betul kesian la kepada mereka yang bakal ditamatkan perkhidmatannya.

*** Tumpang bersedih kepada penyokong mereka yang turut diberhentikan......

No comments:

Post a Comment