Promosi

Saturday 8 March 2014

Mana Amanah Yang Dipikul?

Saban hari kita membaca kes-kes yang dibicarakan dimahkamah. Setiap keputusan yang dibuat di mahkamah kebanyakannya diterima oleh pesalah dan kalau ada yang tidak berpuas hati akan membuat rayuan untuk dibicarakan semula di mahkamah semula tanpa menyusahkan orang yang tidak terlibat dengan mereka.

Kita juga pernah membaca tentang orang-orang ternama dalam kerajaan yang dibicarakan dimahkamah bahkan ramai juga yang didapati bersalah. Mereka menerima keputusan mahkamah dengan hati yang terbuka walaupun keputusan yang dibuat oleh mahkamah itu sedikit sebanyak memberi kesan yang besar terhadap masa hadapan politik mahupun kehidupan harian mereka.

Tetapi perkara yang sebaliknya berlaku apabila mahkamah membuat keputusan terhadap pemimpin pembangkang. Sekiranya keputusan yang dibuat itu menyebelahi mereka, ia akan dianggap sebagai keputusan yang telus dan yang terbaik. Apabila keputusan yang dibuat tidak menyebelahi mereka, mereka akan menyerang individu-individu yang terlibat dalam membuat keputusan tersebut bermula dari peguam pendakwa sehinggalah kepada hakim yang membuat keputusan tersebut. 

Malahan lebih teruk lagi, mereka akan mengheret rakan-rakan serta penyokong mereka untuk turut serta terlibat dalam menentang keputusan yang dibuat oleh mahkamah terhadap diri mereka. Mereka juga sanggup untuk mengabaikan tanggungjawab serta amanah yang diberikan kepada mereka untuk memperjuangkan masalah rakyat yang diwakili oleh mereka. Pemimpin beginikah yang anda harapkan untuk membela nasib anda? Adakah pemimpin ini yang akan membela nasib rakyat seperti anda ataupun anda yang terpaksa membela nasib dirinya????.....


SHAH ALAM 8 Mac - Semua ahli Parlimen pembangkang akan memboikot sidang Dewan Rakyat yang dijadualkan Selasa ini sebagai membantah keputusan Mahkamah Rayuan menjatuhkan hukuman penjara lima tahun terhadap Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana didapati bersalah meliwat pembantunya, enam tahun lalu.
Anwar ketika berucap dalam Konvensyen Pakatan Rakyat Kelima di sini hari ini berkata, tindakan tersebut dibuat sebagai tanda bantahan terhadap keputusan mahkamah selain mendakwa apa yang berlaku sebagai satu bentuk kezaliman yang dilakukan kerajaan dengan memperalatkan institusi kehakiman.
"Ketiga-tiga parti, ketiga-tiga kepimpinan (PKR, DAP dan Pas) akan arahkan semua ahli Parlimen untuk bantah dan tidak hadir sidang Parlimen pada 11 haribulan (Mac ini)," katanya.
Dalam pada itu, selain memboikot sidang Parlimen, Anwar juga menyatakan, pihaknya hanya akan menghadiri majlis pembukaan sidang Dewan Rakyat oleh Yang di-Pertuan Agong pada 10 Mac ini namun tidak akan bersama-sama dengan ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dalam perbarisan.
"Kita akan mendengar ucapan Yang di-Pertuan Agong tapi tidak akan bersama dengan ahli Parlimen BN dalam majlis perbarisan, kita terus masuk (dalam Dewan Rakyat).
"Saya sendiri akan utus surat kepada Yang di-Pertuan Agong menyatakan bahawa majlis yang menjemput Ketua Pembangkang untuk minum ringan dengan Yang di-Pertuan Agong, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, menteri dan speaker (Dewan Rakyat) saya tidak terima kerana membantah kehadiran Perdana Menteri dan Ketua Hakim Negara," jelasnya.
Semalam, Anwar dihukum penjara lima tahun oleh Mahkamah Rayuan setelah didapati bersalah meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, enam tahun lalu.



Artikel Penuh: http://splashurl.com/qjvresb
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment