Promosi

Monday 21 May 2012

Siapakah sebenarnya Ambiga Sreenevasan (Presiden Majlis Peguam 2007 hingga 2009)?

1. Bekas Presiden Majlis Peguam Ambiga Sreenevasan adalah orang yang bertanggungjawab menerima memorandum menuntut pelaksanaan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) pada 21 Ogos 2001. Majlis Peguam menerima memorandum untuk menuntut pelaksanaan 14 tuntutan IFC yang jelas sekali bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan; 
Dalam kes Lina Joy yang murtad, Ambiga mempertikaikan pelaksanaan hukum syariah di bawah Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan dengan menyatakan kebebasan beragama turut termaktub kepada semua penganut agama Islam 

2. Beliau turut mengadakan forum mengenai memeluk agama Islam pada 9 Ogos 2008 yang membincang dan mempertikaikan secara terbuka Perkara 121 (1A). Biarpun mendapat bantahan orang Islam, Majlis Peguam yang diterajui Ambiga tetap meneruskan forum itu. 

3. Ambiaga juga merupakan penaja dan penyokong program Seksualiti Merdeka 2011 yang berlangsung selama 13 hari di Galeri Annexe, Kuala Lumpur dan turut disertai Majlis Peguam dan Suara Rakyat Malaysia (Suaram) dengan beberapa aktiviti diatur seperti bengkel, perbincangan, filem, pameran dan persembahan. 

4. Perarakan "walk of justice" pada 27 September 2007 yang diketuai oleh Presiden Majlis Peguam, Ambiga Sreenevasan dan disertai seramai 1500 anggota telah berarak panjang dari bangunan Istana Keadilan ke Dataran Putra, Putrajaya bagi mengemukakan memorandum mendesak kerajaan menubuhkan suruhanjaya kehakiman untuk membuat pemilihan dan pelantikan hakim-hakim dengan lebih bebas dan telus 

4. Majis Peguam di bawah presidennya Ambiga Sreenevasan merancang perarakan hak asasi manusia sempena Hari Hak Asasi Manusia Sedunia pada 10 Disember2007 yang bertema "Kepercayaan Saya: Kebebasan Bersuara Menerusi Muzik, Budaya dan Kesedaran". Tetapi kemudian dibatalkan kerana terpaksa memohon permit daripada polis. Ekoran daripada itu pada 9 Disember 2007, Edmund Bon yang merupakan Pengerusi Biro Hak Asasi Manusia Majlis Peguam telah ditahan polis kerana menghalang pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menurunkan kain rentang di hadapan bangunan Majlis Peguam beserta 8 orang peguam lain. 

4. Agen kepada kumpulan Zionis merosakan negara melalui gerakan dan kerjasama dengan NDI yang mendapat dana terus dari NED bagi menjayakan kempen BERSIH di Malaysia.? 


Bekas Presiden Majlis Peguam Malaysia Datuk Ambiga Sreenevasan telah menerima Anugerah Keberanian Wanita Antarabangsa yang berprestij dari Hillary Clinton Setiausaha Negara Amerika Syarikat pada 9 Mac 2009. Ambiga adalah merupakan salah seorang di antara lapan wanita di seluruh dunia yang diiktiraf bagi keberanian yang luar biasa dan kepimpinan mereka dalam membela hak-hak wanita dan kemajuan. 

Dalam satu kenyataan, kedutaan Amerika Syarikat berkata Ambiga telah diberi penghormatan untuk memperjuangkan kedaulatan undang-undang dan memajukan hak asasi manusia, taraf wanita dan toleransi agama di Malaysia.

No comments:

Post a Comment